تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

گنبد عالی‌گیژان مقبره‌ای در کوهدشت

  • کد خبر : 89342
  • 19 مهر 1395 - 16:20

  یک باستان‌شناس گفت: گنبد عالی‌گیژان در جنوب شهرستان کوهدشت قرار دارد. به گزارش میرملاس ، عطا حسن‌پور ، در این باره اظهار کرد: گنبد عالی‌گیژان در فاصله ۴۵ کیلومتری جنوب شهرستان کوهدشت و حدود ۲۱ کیلومتری غرب پلدختر در روستای کهریز گیژان قرار دارد. وی اضافه کرد: مقبره در میان گورستان و مجاورت روستا […]

51605

 

یک باستان‌شناس گفت: گنبد عالی‌گیژان در جنوب شهرستان کوهدشت قرار دارد.

به گزارش میرملاس ، عطا حسن‌پور ، در این باره اظهار کرد: گنبد عالی‌گیژان در فاصله ۴۵ کیلومتری جنوب شهرستان کوهدشت و حدود ۲۱ کیلومتری غرب پلدختر در روستای کهریز گیژان قرار دارد.

وی اضافه کرد: مقبره در میان گورستان و مجاورت روستا قرار گرفته و زمین‌های کشاورزی اطراف آن را احاطه کرده‌اند. نقشه مقبره عالی‌گیژان طرح چهارضلعی دارد که گنبد بر روی آن ساخته شده است.

حسن‌پور ادامه داد: اضلاع بیرونی مقبره در حدود پنج متر و طرح درون مقبره نیز چهارگوش اما نظم کاملی ندارد و محل قبر نیز مشخص نیست.

این پژوهشگر تصریح کرد: در بخش درونی مقبره طاقچه‌های کوچکی در هر ضلع ساخته شده که ارتفاع آنها در حدود ۶۷ تا ۷۴ سانتی‌متر و عرض آنها از ۴۲ تا ۴۵ سانتی‌متر متغیر است.

وی افزود: عمق آنها نیز بین ۳۵ تا ۴۰ سانتی‌متر برآورد شده است. مصالح به کار رفته در این بنا سنگ که به صورت نتراشیده و بدون زاویه هستند و با نوعی گچ محکم شده‌اند. علاوه بر آن از آجر نیز جهت قوس طاقچه‌ها استفاده شده است.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=89342

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 9در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۹
  1. به گزارش میرملاس ، عطا حسن‌پور ، در این باره اظهار کرد: گنبد عالی‌گیژان در فاصله ۴۵ کیلومتری جنوب شهرستان کوهدشت و حدود ۲۱ کیلومتری غرب پلدختر در روستای کهریز گیژان قرار دارد.
    این باستان شناس نمی تونست آدرس سر راست تری بده؟؟؟؟ خیلی بهش فشار میومد بگه این مقبره در شهرستان رومشکان قرار داره؟؟؟ چقدر حب و بغض؟؟؟ واقعا متاسفم

  2. از کی تا حالا رومشکو شهر شده ما خبر نداشتیم تا جایی که ما خبرداریم ۱۰ ۱۵ تا روستاست همه هم کوهدشتین

  3. اقای رفیعی جنابعالی مدتهاست مطالعه نداشتید وگرنه میدانستید رومشکان دو سال هست شهرستان شده نه شهر.از اظهارنظر مغرضانه جنابعالی سپاسگذارم

  4. آقای فرهنگی از شما انتظار نداشتیم….یعنی سواد فرهنگیان تا این حد…..ما آنقدر روستای پرجمعیت داریم که از روستای رومشکان سرسبزتر و بهتر است…..پس چرا اون ها رو شهرستان نگفتن؟؟؟؟؟!!!!!

  5. یه شخص ورفیعی عرضه داشتیم شهرستان شدیم ببینید مدیریت ارشد استان دست رومشکانه شما که نه سواد دارید نه مطالعه ۱-مدیر کل ا موزش وپرورش که پلدختری ها پزشو میدن ۲-مدیر کل صدا وسیما جناب بازوند ۳- استاندار که اصالتا رومشکانینند نمایند ه مون که حرف اولو تو استان میزنند خیلی از پست های ارشد ومعاونت های دیگه که مجال گفتن نیست هر چی نخبه است تو این منطقه است دکتری اینجا سواد حساب نمکیشه اینجا مهد تاریخ وتمدنه ضمنا فرهنگ وتمدن به شهر وروستا نیست جناب با سواد

  6. رومشکان شهرستانه و اتفاقا اینگونه خبر تهیه کردن بیشتر و بهتر این شهرستانو معرفی خواهد کرد. در چارت اداری و سازمانی نظام جمهوری اسلامی ایران رومشکان شهرستانه . اما برادران کوهدشتی رومشکان به یه کوره دهات هم حساب نکنید. هر وقت نیاز بود شما مهر تایید بزنید قطعاً خودمان بیخیال شهرستان شدنمان خواهیم شد.

  7. سلام دوستان . کوهدشت ورومشگان همه برادرند این صحبت ها تنش زا میباشند . شهرستان های مجاور به همه طرهان میگویند .تیره وطایفه های مشترکی مثل غضنفری .امرایی .سوری و……..داریم .اصل ونسب ها مشترکن عمرا نمی شود این دو شهرستان ازهم تفکیک کرد.

  8. بابا مردم فکر قباله زدن اراضی کره ماه افتادن . اونوقت ما روی زمین همدیگه رو قبول نداریم !!!!!!!!!!!!!

  9. سلام عجب نظریه ای دادن اقای کارشناس!به جای نوشتن تاریخچه و قدمت و اصالت بنای مربوطه رفتن طول عرض بنا توصیف کردند/

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.