تاریخ : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

برداشت ۱۶۰۰ تن زیتون از باغات لرستان‌

  • کد خبر : 90187
  • 09 آبان 1395 - 8:57

‌ بهروز بهاروند بیان کرد سطح زیر کشت زیتون استان ۱۸۰۰ هکتار بوده که ۱۰۰۰ هکتار آن بارور و ۸۰۰ هکتار دیگر هنوز به باروی نرسیده است، وی همچنین اظهار کرد: میزان تولید محصول زیتون از سطح بارور استان، ۱۶۰۰ تن بوده است. وی با اشاره به اینکه براساس مطالعات انجام شده توسط مشاورین ۱۰ هزار هکتار […]

66109618652

بهروز بهاروند بیان کرد سطح زیر کشت زیتون استان ۱۸۰۰ هکتار بوده که ۱۰۰۰ هکتار آن بارور و ۸۰۰ هکتار دیگر هنوز به باروی نرسیده است، وی همچنین اظهار کرد: میزان تولید محصول زیتون از سطح بارور استان، ۱۶۰۰ تن بوده است.

وی با اشاره به اینکه براساس مطالعات انجام شده توسط مشاورین ۱۰ هزار هکتار از اراضی شیبدار استان در مناطق مرکزی و جنوب مستعد کاشت درخت زیتون هستند، ادامه داد: چنانچه  آب مورد نیاز این سطح از اراضی تأمین شود می‌توان مبادرت به کشت زیتون در اراضی مذکور کرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان اضافه کرد: این سازمان آمادگی دارد توسط بخش خصوصی و کارآفرین، کمک‌های فنی و اعتبار مورد نیاز آن را پیگیری کند.

بهاروند گفت: محصول زیتون لرستان به علت عاری بودن از آفاتی نظیر مگس زیتون و انواع شپشک‌ها که از آفات کلیدی این محصول در مناطق شمالی کشور و مناطق مدیترانه‌ای هستند، از سم و سمپاشی بی نیاز است و این محصول در لرستان کاملاً سالم بوده و با توجه به آزمایشاتی که بر روی روغن استحصالی آن انجام گرفته، جزو روغن‌های بسیار مرغوب و ممتاز محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: درخت «گیاه» زیتون در بسیاری از مناطق لرستان که سایر محصولات توان رشد و ماندگاری ندارند بخوبی رشد کرده و با شرایط کم‌آبی که یکی از محدودیت‌های کشاورزی منطقه است کاملاً سازگار بوده و با توجه به رشد سریع آن یکی از معدود درختانی است که در جلوگیری از فرسایش در عرصه‌های شیبدار مناسب بوده و نیاز آبی آن نیز بسیار پایین است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان یادآور شد: این ویژگیها باعث شده تا این درخت «گیاه» یکی از گزینه‌های مطلوب در دستیابی به تحقق پایدار کشاورزی در بسیاری از مناطق دنیا قلمداد شود، بگونه‌ای که در بین محصولات باغی دنیا اولین محصولی است که از طریق سازمان خواربار جهانی F.A.O دارای شورای بین المللی زیتون بوده و کشورهایی که زیتون کاری دارند، عضو این شورا هستند.


انتهای پیام

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=90187

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.