تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

آمارهای واقعی و تکان دهنده از فاجعه ی آبی در بین النهرین لرستان/ کوهدشت بیابان می شود!

  • کد خبر : 92387
  • 21 آذر 1395 - 0:44

کوهدشت در آینده ای نزدیک با فاجعه فرونشست زمین روبرو خواهد شد؛ مصیبتی که منجر به مرگ همیشگی قسمت های مختلف سفره ، کاهش نفوذ پذیری و سیلابی شدن دشت و در نهایت تبدیل شدن دشت به یکی از منابع انتشار ریزگردها می شود.

139403061107182175377484

به گزارش میرملاس افزایش جمعیت، گسترش زمین های کشاورزی و توسعه اقتصاد، محرک هایی برای افزایش روز افزون تقاضا برای آب در سطح دنیا و کشورها می باشند،
در نواحی خشک و نیمه خشک مهمترین و گاهی تنها منبع تامین این تقاضا،آب های زیرزمینی هستند. اگر برداشت از آب زیرزمینی در یک محدوده وسیع و برای مدت زمان طولانی بیشتر از تغذیه طبیعی سفره ها باشد،بهره برداری بیش از حد اتفاق افتاده است.دشت کوهدشت با وسعتی بیش از ۲۵۰ کیلومتر مربع یکی از دشت های مهم استان لرستان بوده و از نظر اقتصاد و معیشت کشاورزان منطقه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
توسعه ناموزون کشاورزی و احتیاج روزافزون به آب در کنار کاهش نزولات جوی در سالیان گذشته باعث افت شدید سطح آب زیرزمینی و پیدایش بحران آب در این منطقه شده است.متاسفانه در دهه گذشته میزان افت متوسط سطح آب زیرزمینی کوهدشت مقدار بیش از ۲.۵ متر در سال را نیز نشان داده،در برخی مناطق مانند جنوب شرقی دشت پایین رفت سالیانه آب به ۴ متر نیز رسیده است که نشان دهنده وارد آمدن تنش شدید آبی به سفره است.از جمله عوامل بروز این بحران در کنار کم شدن بارش ها باید به فشار وارده از سوی بخش کشاورزی به سفره اشاره کرد،متاسفانه کشت و صدور محصولاتی همچون ذرت و سیفی جات با بهره برداری هر چه شدید تر از این سفره عامل اصلی پایین رفت سطح آب زیرزمینی می باشد بگونه ای که ۲۰ درصد از کل آب مصرفی را بخش کشاورزی به صورت غیر اصولی بخود اختصاص می دهد.
بررسی نمودار تغییرات تراز سطح آب سفره بیانگر این موضوع است که از اواخر دهه هفتاد سطح آب آبخوان شروع به افت کرده و تا به امروز بر شدت این امر افزوده می شود به طوری که بیلان آب زیرزمینی دشت کوهدشت عدد منفی ۱۷ میلیون مترمکعب در سال را نیز تجربه کرده و حجم کل آب موجود در این سفره که در سال ۱۳۸۶ بیش از ۴۰۰میلیون متر مکعب بوده در سال ۱۳۹۳ به حدود ۳۰۰میلیون متر مکعب تنزل پیدا کرده است. این در حالی است که برداشت های غیر اقتصادی و به تبع آن پایین افتادن سطح آب و از دست رفتن بخش های مختلف سفره همچنان ادامه دارد، با این وجود باز چاه ها کف شکنی شده و بصورت عمیق تر حفر می شوند تا آب را از عمق بیشتری برداشت کنند اما در نهایت آبی در آبخوان با قی نمی ماند و چاه های عمیق نیز یا شروع به خشک شدن می کنند یا آب خروجی از آنها کیفیت مناسب برای استفاده نخواهد داشت.
از جمله پیامدهای افت سطح آب زیرزمینی در دشت کوهدشت که هم اکنون مشاهده می گردد می توان به خشک شدن چاه های مختلف  کمبود آب شرب و تغییر کیفیت آب زیرزمینی و تشدید نشت مواد نفتی در منطقه در اثر کف شکنی چاه ها و نیز کاهش فشار هیدرواستاتیک سفره اشاره کرد و بیان داشت که اگر این تنش آبی شدید که از طرف بخش کشاورزی به سفره کوهدشت وارد می گردد برداشته نشده و مجموعه اقدامات ترمیم این دریاچه زیر زمینی آغاز نگردد در آینده نه چندان دور باید منتظر ظهور پدیده های شومی همچون فرونشست زمین و مرگ همیشگی قسمت های مختلف سفره ، کاهش نفوذ پذیری و سیلابی شدن دشت و در نهایت تبدیل شدن دشت به یکی از منابع انتشار ریزگردها و بروز تبعات اقتصادی و اجتماعی مختلف بود.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=92387

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. خب این رو باید به مسوولین شهرستان گفت که به هیچ وجه خق کار بهچاه های عمیق را ندهند و در نهایت به خاطر منفعت چند نفر که صاحبان این چاه ها هستند زندگی صد هزار نفر نابود نشود
    مسوولین کوهدشت از خواب بلند شید!!!!! هر چند بعید است بلند شید

  2. برادر قبادی پس اون صاحب چاه بدبخت ۲۰۰ میلیون خرج کرده کی باید بهش بده؟؟؟

  3. لا لا لا لا مسولین خوابند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.