تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

توکلی در گفتگو میرملاس: هفتمین «جشنواره جابربن حیان» در مدارس ابتدایی برگزار می شود

  • کد خبر : 93133
  • 11 دی 1395 - 19:54

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش لرستان در گفتگو با پایگاه خبری میرملاس گفت:  هفتمین جشنواره جابربن حیان پروژه های علمی – دانش آموزی در استان لرستان در مدارس ابتدای آموزش و پرورش لرستان برگزار می شود. توکلی ادامه داد: موضوع «پژوهش» از جایگاه ویژه ای در تعلیم و تربیت برخوردار بوده و جستجوگری […]

photo_2016-12-25_08-17-30

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش لرستان در گفتگو با پایگاه خبری میرملاس گفت:  هفتمین جشنواره جابربن حیان پروژه های علمی – دانش آموزی در استان لرستان در مدارس ابتدای آموزش و پرورش لرستان برگزار می شود. توکلی ادامه داد: موضوع «پژوهش» از جایگاه ویژه ای در تعلیم و تربیت برخوردار بوده و جستجوگری و پژوهیدن از عالی ترین و پیچیده ترین جلوه های اندیشه انسان به شمار رفته و متخصصان علوم رفتاری توجه ویژه ای به آن مبذول داشته اند بر این اساس در هفتمین جشنوار استانی جابربن حیان بیش از ۷۰ هزار دانش آموز و دوره ابتدایی استان در این طرح با هم به رقابت می پردازند.

وی افزود: همه ساله تحقیقات و اقدامات موثر و مفیدی در جوامع توسعه یافته جهت یافتن راهکارهایی برای پرورش و تربیت «انسانهای پژوهشگر» طراحی و اجرا می شود و میلیارد ها دلار در این راه هزینه می شود و به واسطه همین سیاست آگاهانه، پیشرفت های علمی چشمگیری را در جهان معاصر شاهدیم. از این رو لازم و ضروری است راهکارها و شیوه های پرورش روحیه جستجوگری و پژوهش در مدارس میهن مان به سرعت به مرحله اجرا در آید زیرا «دانش آموز پژوهنده» ی امروز، دانشمند و مخترع و مبتکر ایران آینده است. همان ایرانی که در «سند چشم انداز» بدان اشاره و تاکید شده یعنی: «رسیدن ایران به مقام اول منطقه خاورمیانه در سال ۱۴۰۴» و «یکی از کشورهای توسعه یافته جهان» جشنواره جابربن حیان نیز در همین راستا و بر همین منطق حرکت  می کند.

توکلی ادامه داد: دانش آموز نسبت به شناخت پدیده ها کنجکاو و در فکر کردن، شنیدن، گفتن و بیان مقصود، خواندن و نوشتن و حساب کردن مهارت کافی پیدا می کند. در حفظ محیط زیست کوشا است. به عقاید و نظرات دیگران احترام می گذارد. راهبرد مناسبی برای ایجاد زمینه کارآفرینی در دانش آموزان و تشویق آنان به استفاده از ict برای رفع نیازهای اطلاعاتی مربوط به پروژه های علمی می باشد که از مهمترین اهداف طرح بشمار می رود.

توکلی بیان داشت: انواع پروژه که در این جشنواره به رقابت می پردازند شامل: جمع آوری نمونه همراه با طبقه بندی، نمایش علمی که خود شامل سه قسمت (نمایش، تحقیق، مدل) آزمایش و طراحی و ساخت  می باشد و در چهار مرحله: آموزشگاهی که مهم ترین مرحله می باشد، منطقه ای، استانی و کشوری برگزار می گردد. آموزش و پرورش باید از نظامی پویا برخوردار باشد. به عبارت دیگر، علم و پژوهش در آن نهادینه شده و پژوهش دانش آموزان، جایگاه و موقعیت واقعی خود را در نظام آموزشی بازیابد. اگر چنین شود حس کنجکاوی و اشتیاق به تحصیل در دانش آموزان تقویت می گردد و استعدادهای بالقوه به بالفعل تبدیل می شود چرا که به فرموده مولای متقیان حضرت علی علیه السلام : آموزش در کودکی همچون نقشی برسنگ ماندگار است.

وی ادامه داد: معلمان، نخستین مشعل‌داران پیشرفت فکری دانش آموزان هستند. معلمان مجرب و بادرک و فهم برای پربار کردن هرچه بیشتر درس، در تمام زندگی به دنبال اندیشه ها و مطالب تازه هستند. آنان به دانش آموزان می آموزند که چگونه علمی فکر کنند. چگونه منطقی بیندیشند، چگونه مشاهده کنند و چگونه مشاهدات خود را منظم نمایند، چگونه حدس بزنند و … معلمان باید بتوانند فعالیت های علمی دانش آموزان را برنامه ریزی و هدایت و روحیه تعاون و هم فکری را در آن ها تقویت کنند. برای نیل به این مهم، معلمین باید خود پژوهشگر باشند و با جان و دل با دانش آموزان مشارکت و همکاری داشته باشند.

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=93133

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.