تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

سوالات قابل تأمل «یک جامعه شناس» از «الهیار ملکشاهی»: مبنای سخن شما چه مطالعه ای بوده است؟!

  • کد خبر : 99009
  • 08 مرداد 1396 - 8:07

به گزارش میرملاس اظهار نظر الهیار ملکشاهی، نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شواری اسلامی در مورد «احساس» امنیت در لرستان با اعتراض و انتقاد افراد متخصص و جامعه شناس مواجه شده است. ملکشاهی اظهار داشته بود که “امنیت و احساس امنیت در استان لرستان، قابل لمس است و مورد خاص امنیتی وجود ندارد.” […]

به گزارش میرملاس اظهار نظر الهیار ملکشاهی، نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شواری اسلامی در مورد «احساس» امنیت در لرستان با اعتراض و انتقاد افراد متخصص و جامعه شناس مواجه شده است.
ملکشاهی اظهار داشته بود که “امنیت و احساس امنیت در استان لرستان، قابل لمس است و مورد خاص امنیتی وجود ندارد.”

دکتر کورش محمدی رئیس انجمن آسیب های اجتماعی ایران که یکی از پژوهشگران برجسته حوزه «جامعه شناسی» است به این اظهارات واکنش نشان داده و عنوان کرده است که به عنوان یک لرستانی مایلم بدانم که مبنای سخن ایشان کدام مطالعه بوده است؟
آیا ایشان از همه شهرهای لرستان اطلاعات کسب کرده اند؟
مثلا در کوهدشت که بیکاری و فقر وحشتناکی بر آن حاکم است و هراز چندگاهی اخبار مربوط به قتل و نزاع شنیده میشه؛ آیا احساس امنیت شهروندان بالاست؟
آیا همه مولفه های سرمایه اجتماعی مردم لرستان را بررسی کرده اند؟ و به این نتیجه رسیده اند که این مولفه ها در لرستان بالاست؟
امنیت در لرستان بالاست ولی آیا احساس امنیت هم بالاست؟
حتما خوشحال می شوم اگر واقعا این سخن ایشان پایه علمی و دقیقی داشته باشد…

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=99009

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 22در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۲۱
  1. دکتر کوروش محمدی به درستی تعجب کرده اند. البته ایشان آسیب شناس و روان شناس هستند.
    من پرویز گراوند (درس خوانده ی جامعه شناسی و پژوهش اجتماعی) محقق پژوهش سه جلدیِ «احساس امنیت در لرستان» (بیش از هشتصد صفحه طی سه سال کار) عرض میکنم که آقای نماینده همین جوری سخن گفته اند.

  2. پاسخ سوال شما ساده است جناب آقای جامعه شناس
    استان لرستان علیرغم محرومیت و مشکلات فرآوانی که دارد اما براساس اطلاعات و آمار همه ساله جزو امن ترین استان های کشور است. بعنوان مثال میزان جرایم و پرونده های قضایی که در استان لرستان تشکیل می شود نسبت به سایر استانها بسیار کمتر است.. بنده خودم با مدیرکل دادگستری استان فارس صحبت می کردم ایشان گفتن که استان لرستان جرائم سنگین و پرونده های امنیتب زیاد ندارد.. ایشان بطور مثال گفتن که سرقت مسلحانه در شیراز بصورت روزانه وجود دارد و حجم کار قضایی در این استان بسیار بالاست..
    متاسفانه شما بدون آمار و اطلاعات دقیق فقط به قصد …….. این مطلب را منتشر کرده اید… از شما که فردی مدعی و اخیرا” به لطف خوش خدمتی اصلاحطلبان به شورا رسیده ای چنین سوال غیر حرفه ای پرسیدن بعید بود…

  3. درود خدا بر استاد محمدی حقا حرف دل همه را بیان کرده اند هرشب خانه هایی در لرستان بخصوص کوهدشت به رگبار بسته میشود ودر روز روشن جوانان به گلوله بسته میشوند ومتاسفانه به خاطر محافظه کاری که در وجود مدیران سایت افتاده است هیچ گاه این خبرها را اعلام نمیکنند براستی اقای نماینده چرا پا روی واقعیت میگذارند ؟ ایا به روز …………………….

  4. احسان جان شب نیست که صدای شلیک گلوله وبه رگبار بستن منازل در نیمه شب مردم را از خواب بیدار نکند

  5. اول اینکه علاوه بر احساس امنیت، حتی امنیت هم واقعا بالا نیست. آماری مانند سرقت مسلحانه و دیگر جرائم باید نسبت به جمعیت باشد.
    درسته جرائمی مانند سرقت مسلحانه در لرستان کمتر است، اما آیا آمار جرائمی که در استانهای دیگر مانند تهران و البرز توسط افراد لرستانی صورت میگیرد نیز جز این آمار به حساب آمده است؟

  6. سلام .صحبت اقای دکترمحمدی بر اساس مولفه های علمی است.وایشان با ایتم های علمی سخنان اقای نماینده را قابل نقد می دانند.اقای محمدی حاصل ۲‌ضربدر۲را مطابق تغییر رفتار می خواهد نه بصورت انشایی.حقا مردمی که در هر خانواده ای از انان چند بیکار وافسرده ومعتاد شده دارند.وبیشترین کیف انان نان وهندوانه هست وباکوچکترین برخورد عصبانی می شوند.واز شیک پوشی وتفریح یادگاری هم ندارند.وبالاترین نرخ بیکاری سرمایه انان است.دیگر امنیت معنا ندارد.نباید امنیت را به شلیک گلوله به ادارت معناکرد زیرا مردم ما از اساس به نظام دلبسته اند وتحت هر شرایطی همراه نظامند واین خصلتی عالیست.پس حرف دکتر محمدی منطقی تر است.

  7. سلام دوستان منظور اقای ملکشاهی کل لرستان بوده نه کوهدشت بله درست است ممکن است در کوهدشت این امار بالا باشد ولی در

    شهر های دیگر کمتر بوده بنا براین منظور ایشان میانگین کل استان بوده که نسبتا در ست فرمایش کرده اند ضمنا انتقاد سازنده و منطقی خوب است اما

    ظاهرا مدتیست بعضی با اهداف سیاسی قصد تخریب اقای ملکشاهی را دارند وهر روز قلم شان را تندتر وتیزتر علیه ایشان به کار میگیرند واخیرا این هجمه بیشتر شده است بهتره همیشه منصفانه نقد کنیم ضمنا امنیت انواع دارد مثل امنیت اجتماعی وامنیت سرمایه گذاری و….ایشان صرفا کلمه امنیت را به کار برده اند بنده جامعه شناس نیستم اما با دقت بیشتر در مطالعه می توان تجزیه وتحلیل بهتری داشت ضمنا بنده یک سوال از دکتر محمدی عزیز دارم جنابعالی به عنوان یک متخصص در این در این زمینه چه کمکی را به زادگاه خودتان داشته اید ایا در زمینه امنیت :بزه های اجتماعی: واعتیاد وسایر اسیب های اجتماعی که شهرستان من و.شما به شدت درگیر ان است وخود شما به ان اقرار کرده وگفته های اقای ملکشاهی را زیر سوال بر ده ایدکار مثبتی انجام داد ه اید؟ ایا این را وظیفه خود نمی دانید در جهت رفع این مسائل در شهرستان فعالیت داشته باشید؟ایا مثل دکتر طولابی عزیز دغدغه جوانان این سرزمین را داشته اید؟ نخبه بودن فقط کافی نیست کاش همه نخبگان شهرستان پروفسور طولابی بزر گ راکه هم تخصص دارد وهم تعهد الگوی خود قرار دهندچرا نمیایید راهکار بدهید شما متخصص این کار هستید پس معلوم است که دغدغه شما سیاسی است نه تخصصی ودلسوزی برای این سرزمین تخصص شما فقط به درد سیاسی کاری می خورد نه حل مشکلات مردم چرا تا الان مقاله ننوشته اید بر فرض فرمایش ونقد شما صحیح چه دردی از درد های مزمن این منطقه محروم حل میکند کاش همه به خاطر رضای خدا وخلق خدا کار می کردند ومینوشتند ونقد می کردند

  8. جناب علی . در نقد بیانات جناب محمدی با شما هم عقیده هستم . ولی انصافا جناب …… خودش نمونه بارز نا امنی در جامعه هستند و با برنده شدن ایشان در انتخابات عملا آب پاکی بر روی اعتماد عمومی ریخته شد .

  9. به نظر من کمتر کسی پیدا میشه که از رو دلسوزی حرفی بزنه و بنده مدیست که کامنت ها رو دنبال می کنم اکثرا پشت پرده منفعت شخصی نهفته است رضای خدا و انسانیت را کمتر حس می کنم . ما باید همه خودمان را مسئول بدانیم. اصلاح طلبان و اصول گرایان چه قدم مثبتی برای این شهر گذاشته اند. هرکدام که مسئولیت می گیرند اول به دنبال امتیازی برای خوذشان هستند
    . یک روز فرج مومنی قهرمان میشه یه روز علی امامی. اگر استخدامی انجام می گیره معمولا کسانی هستند که حقشون نیست . باسوادان ما ته خونه پوسیده شدند. حق به حق دار نمی رسه و شما در نظر بگیرید در این مدت تصذی گری آقای فرشاد حیدری معاون نظارتی چه کسانی استخدام شدند/. آیا آزمونی بوده ، بیشتر سیاسیون ما دنبال منافع خودسون هستند وتا این روحیه وجود داره شاهد پیشرفت جامعه نمی شویم. معتادی رو بیارید بانک اسخدامش کنید به خدا لب به سیگار هم نمی زاره. مثلا فرج مومنی محبوبترین اما خدا وکیلی چه قدم عام المنفعتی برداشته. اما کلام آخر اینکه یه روزی همه در برابر دیوان احدیت قرار می گیریم و باید جواب بدیم از روانشناس بگیره تا حامعه شناس تا بازاری. این مسئو لین سیاسی هم دو روز بی پولی رو حس کنید . بیکاری بچه هانون و حس کنید تا ببینیند جوانها و بچه های مردم چه می کشند و فکی نکنید که شما شایسته اید و بچه های شما سرو گردنی بر بچه های مردم دارند. وسلام

  10. اقای محمدی حالا ملکشاهی یه چیزی گفته جدی نگیر این حرف هم مثل ذو ب اهن کوهدشت که داره میشه کاغذ سازی کوهدشت

  11. آقای محمدی خواهشا شما دیگه راجع به امنیت اجتماعی چیزی نگین خودت و ما همه ….

  12. سلام
    اقای دکتررر محمدی، تو رو به قران اگه کاری برای مردم استانت انجام نمیدی حداقل موج منفی نده، اخه مومن، تمام نمایندگان استان و استاندار محترم دارن تلاش میکنن که احساس امنیت رو ببرن بالا که شاید سرمایه گذاری بیاد و با ایجاد اشتغال حداقل عده ای از جوانان این استان محروم رو به زندگی امیدوار کنه اونوقت جنابعالی و امثال شما به هر دلیلی میاین این احساس امنیت رو که مسولان استان با هزار بدبختی دارن ترویج میدن رو نابود میکنی که سرمایه گذار رغبت نکنه بیاد ، واقعا عجیبه، بخدا قسم عجیبه کار شما. هر چند در واقع هم امنیت استان لرستان بالاست و امیدوارم سرمایه گذاران محترم حرفای شما رو نشنون و اگه هم شنیدن باور نکنند

  13. جناب دکتر محمدی حقیقت را گفته ایشان از آقای ملکشاهی اطلاعاتشان بسیار بالاست موفق باشی دکتر

  14. چند سوال که شاید پاسخ به آنها ما را به سخنان آقای ملکشاهی و یا آقای محمدی متقاعد کند:
    ۱- آیا همین که ما احساس امنیت میکنیم واقعا امنیت وجود دارد؟ شاید این احساس یک احساس کاذب باشد.
    ۲- آیا با وجود این همه بزه اجتماعی از قبیل فقر، فساد، فحشا، سرقت، بیکاری، خودکشی و دیگرکشی، بازهم باید احساس امنیت کنیم؟
    ۳- آیا با وجود بحران کم آبی که همکنون با آن دست به گریبانیم بازهم باید احساس امنیت بکنیم؟
    ۴- آیا مردم ما در انتخابات ۷ اسفند احساس امنیت کردند و با خیال راحت پای صندوق رای رفتند؟
    و اما شاید هم ما انسانها مثل پشه های آنوفل که نسبت به سم د.د.ت مقاوم شدند ما هم نسبت به این مشکلات مقاوم شده ایم و به نحوی جزئی اساسی از فرهنگ و زندگی ما شده اند؟!!!

  15. میزان احساس امنیت اجتماعی در لرستان (به طور عام)
    زنـــــــــان: ۲٫۷۱ از ۵
    مـــــــردان: ۲٫۸۱ از ۵
    استــــــــان (زنان و مردان): ۲٫۷۶ از ۵

  16. البته یادم رفت که بنویسم:
    این نمره گذاری در پیوستارِ ۱ تا ۵ بوده.
    یک یعنی احساس ناامنی شدید.
    پنج یعنی احساس امنیت شدید.
    سه یعنی متوسط،

  17. خداوکیلی وقتی این همه جبهه گیری بیهوده در شهر سیاست زده کوهدشت گرفته می شود از دنیا بیزار می شویم .اگر کسی طرفدار امام زمان بشود ما حتما از دجال طرفداری می کنیم چون ظاهرا خیر دنیوی ما در آن است بجای این همه نقیضه گویی کمی به فکر فرهنگ وامنیت و رفاه مردم باشیم چرا بزرگان این شهر برای بی آبی بیکاری بی عاری وهزاران بی ….. دیگر فکر نمیکنند ظاهرا که همه بحث ها به انتخابات گذشته ختم می شود بابا انتخابات جدید نزدیک است. فکر نان باش خربزه آب است .منظور من همه جناح هاست.

  18. طبق مطاللعات تئوریک و پژوهش های تجربی:
    الف) امنیت و احساس امنیت دو مقوله مرتبط اما مستقل هستند.
    ب) نوع امنیت یا ناامنی و نوع «احساس امنیت یا نا امنی» در استان ها و شهرستان ها و شهرهای مختلف کشور تا حدودی متفاوت است.
    ج) در استان لرستان، میزان احساس امنیت پایین تر از میزان امنیت است و بالعکس مقدار امنیت بیشتر از مقدار «احساس امنیت» است.
    د) از نظر امنیت، استان لرستان جزو سی درصد اول استان هاست. از نظر احساس امنیت جزو سی درصد آخر.
    هـ) عوامل احساس نا امنی در زنان و مردان تا حدودی متفاوت و حداقل از نظر اولویت بندی متفاوتند. این عوامل پیچیده و چندبعدی اند و بخشی ریشه تاریخی دارند. بحث کردن در مورد آنها پژوهش های ژرف و وسیع و حوصله ی کارشناسی میخواهد.

  19. چیزی که ما به عنوان عامه مردم میبینیم و با عدد و رقم هم سر و کاری نداریم کلا از زمانی که اقای ملکشاهی نماینده شدن امنیت خیلی کمتر شده و عملا با ناامن کنندگان برخوردی صورت نمیگیره اگه هم یه ذره امنیتی هست به خاطر اینه که اکثرا مردم همدیگه رو میشناسن و یه جورایی با هم کنار میان.ش

  20. [جمالی از کرمانشاه تو بیا اول بدهیهایت را تسویه کن بعد روشن فکری کن وام هایت پرداخت نمکنی دم از عدالت میزنی مرد مومن

  21. اخبار همین سایتهای میرملاس و کشکان رو بخونید
    طی یک هفته گذشته
    سارق نیم کیلو طلا در کوهدشت دسگیر شد (کشکان)
    زحمی شدن سه نفر در مراسم عروسی ازنا (کشکان)
    درگیری در روستای ملک آباد الیگودرز و کشته شدن ۵ نفر و زحمی شدن چند نفر دیگر (میرملاس)
    نمی دونم شاید معنی امنیت رو من غلط فهمیدم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.