تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

«دروغ‌پردازی مضحک» برای ایجاد منزلت

  • کد خبر : 95644
  • 13 اسفند 1395 - 9:36

حمزه فیضی پور/ میرملاس: من نگارنده ی این متن کارشناسی ارشد دارم ، دکتر نیستم ، استاد نیستم !!اگر در محیط کار یا در مجامع و نشستها و یا در خیابان یک نفر با صدای بلند بگوید جناب دکتر! جناب دکتر … شاید اکثرحضار یا بخشی از جمعیت در حال تردد برگردند و دنبال گوینده […]

حمزه فیضی پور/ میرملاس: من نگارنده ی این متن کارشناسی ارشد دارم ، دکتر نیستم ، استاد نیستم !!اگر در محیط کار یا در مجامع و نشستها و یا در خیابان یک نفر با صدای بلند بگوید جناب دکتر! جناب دکتر … شاید اکثرحضار یا بخشی از جمعیت در حال تردد برگردند و دنبال گوینده ی بگردند ، بقیه ای که هم توجهی ندارند لابد مهندس اند !! که وقعی به این نداء نمی نهند. تاریخ ما ایرانیان از این دست القاب الحاقی دهن پرکن زیاد به خود دیده است و عواقبش در برچیده شدن سلسله ای به خاطر این «دروغ پردازی » نیز ثبت گردیده است : مثلا صدور بی رویه و فله ای القاب و عناوین به اعوان ، انصار و اطرافیان عاملی درزوال بنی عباس بوده است …ذوالریاستین !! ذوالکفالتین .

سلسله ی قاجاریه نیز در ترویج این فرهنگ صوری عنوان ساز گوی سبقت را از دیگران ربود : ” فلان الدوله ، بهمان السلطنه “. این الفاظ کاملا تعارفی و جعلی تا آنجا عادی شد که با تولد فرزندی اسمی حشمت الدوله !! با پسوندها یا پیشوندهای از این دست با خود به دنیا می آورد ! این القاب فروشی ها تا آنجا پیش رفت و به حدی لوث شده بود که موجب اعتراض برخی صاحب دولتان شد ( ظل السلطان : «دیگر شخصی از سی کرور اهل ایران باقی نمانده که لقبی نداشته باشد» و بیان می دارد «تا حالا ۲۰ هژیر الملک، ۵۰ موید السلطنه و ۶۰ ظهیرالملک شخصاً رقم زده ام) .

جامعه ی فعلی ما هم در ادامه ی راه میراث خواری اعطای القاب و عناوین کم نگذاشته و کم نمی گذارد ! هنوز تازه به دانشگاه ورود پیدا کرده تازه واحدهای درسی کاردانی را در دانشگاههای لقب سازانتخاب نموده ، به یکباره القاب مهندس و دکتر حداقل عنوانی است که به جای اسم واقعی می نشیند . در ترویج این فرهنگ دروغ ساز همه ی ما مقصریم ، تقصیر ما در باوری است که به دروغی تکراری پذیرفته ایم که دکتر هستیم !! . باید این باور را جایگزین کنیم که سواد به این عناوین نیست ، القاء القاب ” شخصیت دهنده ” نیستند ، بلکه با آن خود واقعی را ترور می کنیم. بگذاریم آنانیکه شایسته ی این القاب هستند و با طی کردن سلسله مراتب واقعی در این جایگاه ها قرار گرفته اند(متخصصین زحمت کش ، اساتید داری PHD ) در این عناوین شایسته قرار گیرند.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=95644

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 9در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۸
  1. دمتون گرم.بسیا رقشنگ و مفید

    متاسفانه بعضی از مشکلات فرهنگی در جامعه هستند که کمتر کسی بهشون توجه میکنه، خوشبختانه شما یکیشو مطرح کردید.

    متاسفانه امروز فرهنگ چیزی نیست که بخوایم به عنوان یک چیز خوب جا بندازیم؛ الان هر چیز ناپسندی که باب میشه اسمش فرهنگ نامیده میشه.

  2. سلام برادر فرهنگی جناب آقای فیضی پور
    استفاده کردم از طرح نکته خردمندانه شما. اخیرا که به شهرمان گذری کردم دیدم دکتر نوروز بهاری بر یک برد تبلیغاتی در سراسر شهر می درخشد.
    وقتی پرسیدم گفتند دانشگاه آزاد فلان وارد شده و سوابق اجرایی که از او گفتند عجیب بود
    به هر حال، خدمت به مردم خود به عنوان و القاب نیست و بزرگترین خدمت هر انسان آگاهی به مردم شهرش، آگاهی بخشیدن و نقد نگاههای قبیله ای به علم و دانش و مدارج علمی است
    به سهم خود از نکات شما همواره استفاده کرده ام
    لطفا بیشتر بنویسید با محوریت موضوعات مساله مندی که خودتان به آن عالم و آگاهید

  3. این دروغ پردازیها تا جای پیش می رود که خود شخص دکتر(کاذب) هم باورش میشود اما ای کاش مشکلات ما همینا بودن دککککککتررررررررر فیضی.

  4. درود بر استاد بی ادعا فیضی پور عزیز ، خیلی موشکافانه و دقیق به این موضوع مهم پرداختید بسیار عالی و شیوا ، دست مریزاد و قلمت مانا

  5. حمزه مردی سخنور و بی ادعا…کاش قدر تو رو می دونستن..

  6. احسنت. درود خدا بر شما استاد عزیز و بزرگوار. بسیار زیبا بود

  7. سلام.
    دردود بر شما
    در سه پاراگراف نکته فرهنگی و اجتماعی قشنگی را گوشزد کردین
    بسیار عالی بود

  8. باسلام.آقایی با اسم ولقب دکتر نامزد شورا شده،بعد در سوابقش نوشته دانشجوی دکترا.. چرا صادق نباشیم؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.