تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
9

گسل مدیریتی در میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری لرستان

  • کد خبر : 101333
  • 20 آذر 1396 - 9:33

مظفر امیدی*/ میرملاس: لرستان سرزمین مفرغ، با کوهستان‌های مرتفع، آبشارهای متعدد، دریاچه‌های طبیعی، جنگل‌های وسیع بلوط و دشت‌های زیبا در میان رشته کوه‌های زاگرس با بیش از ۵۰ آبشار و چندین رودخانه و نیز ۲۵۰ غار و پناهگاه صخره‌ای و شاه‌کار معماری فلک‌الافلاک و چشمه‌های خیابانی مرکز استان که نشان از ظرفیت بی‌نظیراین استان برای […]

مظفر امیدی*/ میرملاس: لرستان سرزمین مفرغ، با کوهستان‌های مرتفع، آبشارهای متعدد، دریاچه‌های طبیعی، جنگل‌های وسیع بلوط و دشت‌های زیبا در میان رشته کوه‌های زاگرس با بیش از ۵۰ آبشار و چندین رودخانه و نیز ۲۵۰ غار و پناهگاه صخره‌ای و شاه‌کار معماری فلک‌الافلاک و چشمه‌های خیابانی مرکز استان که نشان از ظرفیت بی‌نظیراین استان برای جذب گردشگری  است.

حال سوال و یا سوالات اساسی این است:
چرا لرستان با داشتن این همه پتانسیل و به‌عنوان یکی از مراکز غنی و کهن در حوزه‌ی فرهنگ و تمدن، جایگاه حقیقی و  واقعی خود را کسب ننموده است؟
-چرا مدیریت میراث فرهنگی و صنایع دستی در لرستان به‌روز و کارامد نیست؟
-چرا لرستان به‌جای مقصد گردشگری معبر گردشگری است؟
-مافیای قدرت و حوزه‌های نفوذ در ساختار بی‌پایه و رها شده‌ی مدیریت میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری لرستان چه محفلی، گروهی و یا کسانی هستند؟
-نقش و وظیفه‌ی مدیریت ارشد استان، جناب استاندار در ساماندهی و ترمیم و یا درمان این مدیریت بیمار و نا کارامد چیست؟
برای صیانت از میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری و شناخت عمیق و علمی پتانسیل‌های آن در این حوزه، ارتقای کمی و کیفی نیروی انسانی  شاغل در میراث، توانمندسازی و ساماندهی و انتظام بخشی به فعالان، آموزش و ارتقای تخصصی آنان، ساماندهی خدمات گردشگری، حمایت از گردشگران، شکوفایی ظرفیت‌های نهفته در استان، ایجاد بستر سالم و صحیح برای حضور و مشارکت بخش خصوصی  و نیز مهم‌تر از همه مدیریت نگهداری، تعمیر، مرمت و کاربری اصولی ابنیه‌ها و آثار تمدنی و فرهنگی که به‌حق میراث ماندگار این قوم و بخشی از تاریخ و تمدن کهن ایران زمین می‌باشد مستلزم داشتن نگاه علمی و نو و توجه اساسی بر ساختار مدیریتی و ایجاد مدیریت بروز و کارآمد می‌باشد.
متاسفانه باید گفت در چهار سال گذشته مدیریت اداره‌کل میراث فرهنگی بیمار و تزلزل شدید ساختار مدیریتی را به‌همراه داشته و به نوعی نیروهای غیرتخصصی و ناکارآمد و برکنارشده از ادارات و نهاد‌های دیگر سکان مدیریتی آن را برعهده داشته‌اند که سرنوشت ابهام‌آمیزی درخصوص بخشی از ابنیه و املاک متعلق به آن به شرح ذیل وجود دارد.
-هتل چهار ستاره بام خرم‌آباد با پیش‌رفت ۲۵ درصدی و هزینه کرد ۳ میلیاردی که هبه کرده به استان بوده چگونه و به چه شیوه‌ای به فرد خاص و یا اعضای حزبی و یا محفلی واگذار شده‌است و چرا پس از واگذاری هنوز یک درصد تغییر و پیش‌رفت عمرانی نداشته است؟
-در راستای اقتصاد مقاومتی و موضوع واگذاری ابنیه‌ها و خانه‌های قدیمی و تاریخی: کاروانسرای چمشک – حمام گپ، باز هم شاهد واگذاری و اجاره  آن به تیم خاصی بوده و که متاسفانه دستاورد و خروجی خاصی نداشته و اساساً سوال این است که آیا تا به‌حال در خصوص شیوه‌ی نگهداری و مرمت آن‌ها اقدامی صورت گرفته و یا نظارتی وجود دارد؟
-ساختمان موزه‌ی آب در بام لرستان مورد دیگری از ده‌ها موارد است که جزء واگذاری‌هاست و هم‌چنان در دستان تیم قدرتمند و پرنفوذی است که امروز لابی‌های خود را برای تاراج مدیریت آن آغاز کرده و این روزها رد پای آنان و حضورشان را در تردد راهروهای میان مدیریت ارشد استان تا تهران می‌توان مشاهده کرد.
اینک مردم لرستان منتظر اقدامات اساسی و نه شعار گونه جناب دکتر خادمی برای بازپس گیری ابنیه‌ها و امتیازات به تاراج رفته، تثبیت مدیریت علمی، کارآمد و متخصص در حوزه‌ی میراث و گردشگری هستند.
*کنشگر مدنی
این مطلب در روزنامه سیمره شماره ۴۳۲ منتشر شده است.
لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=101333

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.