تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

اگر رئیس جمهوری وظیفه دارد که قانون اساسی را اجرا کند باید توانایی آن را داشته باشد؛ او حق دارد شرایط برایش مهیا باشد

  • کد خبر : 88931
  • 10 مهر 1395 - 14:16

به گزارش میرملاس به نقل از انتخاب، آیت الله سید حسن خمینی در همایش بین الملی «حقوق مردم و حکومت دینی در اندیشه امام خمینی(س)» که در پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی آغاز شده است، به مقوله «حق ادای تکلیف»پرداخت و اظهار کرد: اگر تکلیفی بر دوش انسان است، او این حق را دارد […]

8

به گزارش میرملاس به نقل از انتخاب، آیت الله سید حسن خمینی در همایش بین الملی «حقوق مردم و حکومت دینی در اندیشه امام خمینی(س)» که در پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی آغاز شده است، به مقوله «حق ادای تکلیف»پرداخت و اظهار کرد: اگر تکلیفی بر دوش انسان است، او این حق را دارد که جامعه شرایط ادای تکلیف را برایش فراهم کند. به عنوان مثال اگر ما مسلمانان مکلف به گزاردن نماز هستیم این حق را داریم تا شرایط اقامه این تکلیف توسط جامعه فراهم شود.

وی در همین زمینه افزود: اگر رئیس جمهوری وظیفه دارد که قانون اساسی را اجرا کند باید توانایی آن را نیز داشته باشد زیرا وظیفه ای بر دوش او نهاده شده است و او حق دارد شرایط برایش مهیا باشد.
یادگار امام با اشاره به تأسیس حکومت اسلامی در ایران، یادآور شد: هر عاملی که جلوی افراد جامعه را برای عمل به تکلیف بگیرد، در واقع جلوی حق بزرگ ادای تکلیف را گرفته است.
وی با اشاره به حقوق فردی و جمعی اعضای جامعه، اظهار کرد: اگر نسبت به سرنوشت جامعه حساس هستیم باید ببینیم که مسئولان امکان اعمال این تکلیف را به افراد می دهند ؟
سید حسن خمینی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه امام خمینی آمده است تا جامعه بهتر از گذشته خویش باشد، نیل به این هدف را در گرو امکان ادای تکالیف دانست و تأکید کرد: این همایش باید در جامعه اقدام به «گفتمان سازی» کند و آنقدر سخن خود را در جامعه بیان کند و نقد بشنود تا گفتمان آن به یک باور عمومی تبدیل شود.
وی گفت: اگر می خواهیم جامعه به تعالی برسد باید پاسدار حقوق یکدیگر باشیم و در این مسیر همه با هم گام برداریم.
یادگار امام «نهاد سازی» و «جریان سازی» را در کنار گفتمان سازی، به عنوان دیگر بایسته های اثرگذاری این همایش برشمرد و در پایان سخنان خود تأکید کرد: حق نه دادنی است، نه گرفتنی؛ بلکه حق فراگرفتنی و یاد دادنى است و اگر به حقوق خود توجه کنیم جامعه خوبی در انتظار ما خواهد بود.
لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=88931

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.