تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

جلوی مافیای تصرف منابع طبیعی گرفته شود/حفظ جنگل‌ها وظیفه شرعی است

  • کد خبر : 95861
  • 21 اسفند 1395 - 19:53

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه جلوی مافیای تصرف در منابع طبیعی باید گرفته شود، گفت: صیانت و حفظ منابع طبیعی وظیفه شرعی و ملی همه است.

به گزارش میرملاس، آیت الله سید احمد میرعمادی ظهر امروز در دیدار با پرسنل اداره کل منابع طبیعی لرستان با اشاره به اینکه منابع طبیعی یکی از عوامل قدرت و امنیت کشور است، اظهار داشت: اقتدار یک کشور به منابع طبیعی آن کشور است.

وی منابع طبیعی را سرمایه و پشتوانه یک ملت دانست و تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب می فرماید اقتصاد مقاومتی با تکیه بر توان درونی محقق می شود.

مهم ترین توان درونی کشور منابع طبیعی است

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد یادآور شد: مهم ترین توان درونی کشور در اقتصاد مقاومتی همین منابع طبیعی است.

آیت الله میرعمادی با اشاره به اینکه باید یک واحد پژوهش و تحقیق در منابع طبیعی شکل بگیرد و مشخص کند که نوع نگاه به منابع طبیعی باید چگونه باشد، گفت: نوع نگاه به منابع طبیعی را برای مردم نگفته ایم و تبیین نکرده ایم.

آیت الله میرعمادی با تاکید بر اینکه باید منابع طبیعی را به عنوان عامل پیشرفت و توسعه بدانیم، افزود: منابع طبیعی تاریخچه ای دارد و در تاریخ اولیه آن منابع طبیعی رو به رشد و توسعه و افزایش بود.

وی با بیان اینکه در ابتدا مناطقی که جنگل نبود به جنگل تبدیل شد و زمینه برای رشد و زیست انواع موجودات و حیوانات فراهم شد و در واقع این دوره، دوره رشد منابع طبیعی بود، تصریح کرد: دوره دوم تاریخچه منابع طبیعی دوره تخریب منابع طبیعی است که با وارد شدن زندگی انسان به مرحله صنعتی شدن تخریب منابع طبیعی شدت گرفت.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه تخریب های منابع طبیعی گاهی با تصرفات بی جا و برداشت های غلط همراه بوده است، اظهار داشت: امروز مهم ترین عامل تخریب منابع طبیعی در دنیا استکبار جهانی است.

استکبار جهانی با آزمایش های اتمی و شیمیایی منابع طبیعی را به خطر انداخته

آیت الله میرعمادی ادامه داد: استکبار جهانی با آزمایش انواع سلاح های اتمی و شیمیایی به صورت مخفیانه و آشکار منابع طبیعی را به خطر انداخته است.

وی با تاکید بر اینکه امروز نیز تخریب منابع طبیعی با تصرفات غیرقانونی اتفاق می افتد، افزود: با اینکه سخت گیری هایی صورت می گیرد اما همچنان شاهد تصرف منابع طبیعی هستیم و مجوزهایی که نباید، به افراد داده می شود.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه امروز نسبت به منابع طبیعی سطحی نگر شده ایم، گفت: در برخی موارد کارشناس منابع طبیعی می گوید که فلان طرح مناسب نیست و نباید اجرا شود اما اجرا می شود و به منابع طبیعی آسیب می رساند.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه این درد است که چندین هکتار از منابع طبیعی توسط شخصی تصرف می شود و آن شخص مجوز هم دارد، تصریح کرد: جلوی مافیای تصرف در منابع طبیعی باید گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی دیگر از عوامل تخریب منابع طبیعی حوادث طبیعی بوده که آن هم ناشی از فعالیت های انسان است، افزود: وقتی مسیر رودخانه ای را تغییر می دهیم و برداشت غیرمجاز می کنیم یک دشت وسیع به شن زار تبدیل می شود.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد یادآور شد: این حوادث مخرب ناشی از رفتار انسان است.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه امروز با پدیده «کوه خوری» ناشی از فعالیت های انسانی مواجه هستیم، تصریح کرد: کوه سیستم زندگی انسان را تنظیم می کند و کوه بالغ بر ۲۰ فایده دارد که با فعالیت های تخریبی انسان این فواید از بین می رود.

صیانت از منابع طبیعی یک وظیفه شرعی است

وی با تاکید بر اینکه عامل آتش سوزی در منابع طبیعی نیز انسان است، افزود: ۱۰ سال پیش رهبر فرزانه انقلاب در سفر به خوزستان فرمودند که باید درخت کاری شود و زمین ها زیر کشت بروند، اما گوش نکردند و شدت ریزگردها را در خوزستان دیدیم.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه در حفظ و نگهداری درخت هایی که می کاریم باید تلاش کنیم، اظهار داشت: درخت کم بکاریم اما خوب از آنها نگهداری کنیم.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه انتظار از اداره کل منابع طبیعی این است که به مردم به صورت کارشناسانه راهنمایی بدهند، تصریح کرد: ایجاد انجمن های مردمی در حوزه منابع طبیعی کار خوبی است اما باید مورد هدایت اداره کل منابع طبیعی قرار بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه اجرای طرح همیار طبیعت نیز یکی از اقدامات خوب صورت گرفته است، افزود: باید به صورت دائم با همیاران طبیعت در ارتباط باشید و برای حفظ منابع طبیعی در آنها تعهد ایجاد کنید.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد با اشاره به اینکه نیروهای همیار طبیعت باید همچون نیروهای بسیج در برنامه های مختلف مشارکت داده شوند، گفت: هرجا مردم در کاری مشارکت داده شوند به موفقیت خواهیم رسید.

آیت الله میرعمادی با بیان اینکه باید برای کارشناسان منابع طبیعی ارزش قائل شویم و از نظرات آنها در مدیریت امور استفاده کنیم، تصریح کرد: اگر منابع طبیعی را جدی نگیریم در آینده با چالش های جدی مواجه می شویم.

وی یادآور شد: صیانت و حفظ منابع طبیعی وظیفه شرعی و ملی همه است.

 

منبع:مهر

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=95861

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.